Friday, July 17, 2009

MENGEMBARA 40 KM ( KENINGAU - TENOM ) 2008

Pada tahun 2008 satu Ekspidisi dari SMKK II ke pekan Tenom telah diadakan. Ekspidisi ini disertai oleh Pengakap dari SMKK II dan Pasukan Kelana B sahaja.

Tujuan Ekspidisi ini dibuat adalah untuk Para Pengakap Remaja SMKK II mendapatkan Satu lagi Lencana Pengakap Remaja daripada 5 yang ada. Lencana yang dinaksudkan ialah Lencana EKSPIDISI.

Untuk memdapat lencana ini, Ekspidisi secara berjalan kaki sejauh 40 km haruslah ditempuhi oleh para Pengakap Remaja. Bukan sedakar berjalan sahaja, tetapi Pengakap haruslah mnjalankan beberapa tugas, antaranya mencatat kemudahan awam di sepanjang jalan, melukis peta perjalanan, mencatat ekonomi yang terdapat di sepanjang jalan, dan sebagainya.

Para peserta daripada SMKK II ialah,

Lionad Lius
Raynoldo Richard
Mohd. Afiq Aizat
Fazrin Minin
Azrie Alphonso
Azrul Sikun
Edwin Bin Mario
Marcella Peter
Hanna Emily Quintin
Najaa Nur Afia
Nurul Farhana Bte Mohrin

Perhentian pertama Ekspidisi ini ialah Balai Polis Keningau. Para Pengakap telah memaklumkan Perjalanan Ekspidisi kepada Pihaka Polis daerah Keningau, meminta cop sebagai bukti dan nombor telefon balai polis Keningau.

Perhentian yang kedua pula ialah, Di Senagang iaitu sempadan daerah Keningau dan Tenom. Disini semua Pengakap berkumpul dan berehat sebentar, sambil melengkapkan laporan tugasan masing-masing.

Para Pengakap kemudiannya meneruskan perjalanan terus menuju ke Pusat Kebudayaan Murut Sabah di Tenom dan menjadikan tempat tersebut sebagai tembat bermalam. Pengakap ternyata mendapat sambutan baik daripada pihak yang bertugas dia PKMS. Disini para Pengakap memasak makanan menggunakan alatan yang dibawa dan bermalam.

Perjalanan diteruskan pada keesokkannya. Setelah bersarapan ringkas dan selesai mnjalankan Istiadat pagi di Pusat Kebudayaan Murut Sabah ( PKMS ), tanpa membuang masa perjalanan diteruskan sampailah ke destinasi akhir iaitu balai Polis Tenom. Selesai membuat la[oran dan mendapatkan cop, semua Pengakap melapor kepada Pemimpin, untuk mengesahkan Ekspidisi telahpun tamat, dan kemudiannya bersama-sama pergi ke sebuah restoran untuk makan bersama. Para Pengakap telah mengambil gambar akhir sebelum kembali ke SMKK II dengan menaiki bas.

No comments:

Post a Comment